torsdag den 25. august 2011

Fast fashion

Vi har i mange år talt om begrebet fast food, men nu er turen kommet til fast fashion. At alting skal gå stærkt, hænger i høj grad sammen med den globaliserede verden og samfundets opbygning. Der er ikke længere grænser for, hvad der kan lade sig gøre - vi er blevet rigere, og konkurrencen er skarpere end nogensinde før. Derfor kan det uden problemer lade sig gøre at købe (relativt) fashionable stykker tøj til en meget billig penge - og det er så fristende! Et af de argumenter jeg ofte bruger, hvis jeg køber et billigt stykke tøj, er, at det ikke gør noget, hvis jeg bruger det i en måned, smider det ud og køber noget nyt. Og sådan tror jeg, at mange har det. Vi bliver ikke konfronteret med de store firmaers produktionsformer (selvom Zara netop har været i saksen!), og på den måde er det nemmere for os at tænke på os selv og vores egen økonomiske situation og trang til at udskifte garderoben regelmæssigt.
Det er ikke mere end nogle måneder siden, at jeg selv er blevet mere bevidst om mine egne forbrugsvaner. Ja, jeg køber stadig tøj i H&M. Men som før har skrevet, prøver jeg at blive mere bevidst om at investere i min garderobe ved at købe tøj i bedre kvalitet, som jeg kan have glæde af i flere år, og som samtidig er bedre for miljøet. Jeg går altså ind for slow fashion :) Hvad siger du? Går du ind for fast eller slow fashion?

2 kommentarer:

  1. Det er helt klart et interessant spørgsmål....jeg kan ikke sige entydigt det ene eller det andet. Jeg er til begge dele - for min økonomi tillader ikke udelukkende slow fashion. Eller det er nok nærmere mit forbrug der ikke altid matcher slow fashion. Der er nogle gange nogle ting jeg gerne vil have hurtigt og så bliver det fast....tror at nøglen er at være bevidst om det. Så er man i hvert fald i gang :)

    SvarSlet
  2. Tak fordi du kiggede forbi :) Du har helt ret, og de gode intentioner er klart første skridt på vejen. Det er også et stort dilemma egentlig, fordi vil man være med på moden (som skifter uafbrudt), vil jeg vove at påstå, at ens forbrugsvaner stiger proportionelt. Det er også svært at modstå fristelsen, når man vil have en ting hurtigt og billigt (og bankkontoen ikke er uudtømmelig).

    SvarSlet